Bojíte se „strašidelného“ procesního řízení?

„Utíkejte! Chce nás dostat! Je obrovský a hrozivý! Ve skutečnosti vůbec netušíme, co s námi provede, ale řekli nám, že se blíží a my s tím nic nemůžeme dělat…“

Může se to zdát jako část z nějakého filmu o obrovské příšeře, která se chystá zničit lidstvo, ale není tomu tak. Takovým způsobem se totiž často v podnicích mluví o procesním řízení nebo neustálém zlepšování procesů. Stvořili jsme svět podniků, které se vyhýbají zlepšování, jelikož si často myslí, že musí přetransformovat celý podnik, aby tížených změn bylo dosaženo. A to není pravda.

Tento přístup je bohužel výsledkem široké řady specialistů zaměřených na procesní řízení, kteří se snaží přeměnit toto procesní řízení na něco jako přemrštěnou a vysoce komplexní pseudovědu. Což navíc ještě doplňují učebnice, akademické studie a diagramy o velikosti kancelářské budovy. Ve zkratce se snažíme dělat procesní řízení moc komplexně. Podniky přitom mají primárně zájem o zlepšení života svých zákazníků a svých interních procesů, ať už za účelem zisku nebo z jiného ušlechtilého důvodu.

Podnikové procesy se mohou zdát i stát komplexními, ale vždy je možné je se zaměřit pouze na pár základních charakteristik:

  • Efektivní střetávání s potřebami
  • Uspokojování zákazníků
  • Efektivní a produktivní provádění činností

 

Základem procesního řízení v podnicích, stejně jako podnikání samotného, je provádět správně jednoduché věci. Procesní řízení je opravdu aktivním řízením a zlepšováním všech podnikových procesů za účelem neustálého uspokojování zákazníkových požadavků a potřeb.

Často se v této oblasti při komunikaci s podniky chovám jako při večerní komunikaci se svým čtyřletým synem – všechno je v pořádku, ono monstrum v podobě procesního řízení není skutečné a nijak vám neublíží. Představte si procesní řízení jako malinké monstrum, které můžete rozmáčknout svými prsty. Skutečnost je taková, že zlepšování procesů není tak těžké, když víte, co děláte, ale většina lidí si to prostě myslí nebo to tak i prakticky vnímá. Raději tedy se nechají nahánět nespoutanými monstry v podobě procesního řízení a zlepšování procesů, než aby se jim postavili a zkrotili je jednou pro vždy.

 

Přeloženo z příspěvku: Are You Afraid of the Business Process Monster?
Autor: Craig Reid

 

Přeložil: Pavel Ondra

Craig Reid je nezávislým konzultantem a expertem v oblastech podnikové transformace, zlepšování procesů, procesního management, efektivnosti a snižování nákladů. Je autorem publikace The Process Revolution. V rámci své praxe se zabývá zlepšováním zákaznických zkušeností, zvyšováním zákaznické spokojenosti a snižováním nákladů skrze zlepšování procesů. Mnoha lidmi a společnostmi je označován jako „procesní ninja“. Za posledních 10 let vytvořil metodu transformace procesů (PTM) za účelem narovnání podnikových procesů a dosažení výrazných úspor.