Průmyslové inženýrství

Výhody ručně psaných dat na shop flooru

Na moderním shop flooru najdete spoustu dat a dokumentací, které jsou poměrně užitečné k udržování přehledu a zlepšování činností. Často se jedná o krásné grafy, diagramy a tabulky klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) apod. Nicméně pokud se na ně podíváte blíže, zjistíte, že byly naposledy aktualizovány před šesti měsíci nebo dokonce víc jak před rokem. To je potom prakticky k ničemu! Potřebujete aktuální informace, pokud chcete řídit proces. K tomu jsou nejlepší ručně psaná data. V tomto článku se zaměřím na několik výhod ručního zaznamenávání dat na shop flooru.

(Přeloženo z originálu “The Advantage of Handwritten Data on the Shop Floor”, autorem je Christoph Roser na blogu www.allaboutlean.com)

 

Zbytečnost pěkných, ale bezvýznamných dat

Graf KPI (Christoph Roser, AllAboutLean.com)
Graf KPI (Image by Christoph Roser with permission on AllAboutLean.com)

 

Na mnoha shop floorech preferuje nižší a střední management vytištěná data. Moderní počítače umožňují jednoduše tvořit krásné a barevné grafy. Často je tohle právě to, co management chce: pěkné a dobře vypadající grafy, které jsou snadné na pochopení – akorát že je nikdo doopravdy neprohlíží!

Operátoři jednotlivých shop floorů jsou příliš vytížení, aby se tím zabývali. Vyšší management je stejně tak zaneprázdněný. Ten druhý případ může být dokonce úmyslný, protože zmatení vyššího managementu daty je jednou z nejlepších strategií, jak je udržet v nevědomosti o tom, co se doopravdy děje. To znamená, že pro shop floor management je snazší vypadat dobře, než opravdu být dobrý.

Ale i s pomocí počítače zabere vytvoření takových nákresů nějaký čas. Samotná činnost vytváření nákresů může zabrat jenom pět minut. Bohužel lidé nejsou stavěni na provádění činností, které na sebe těsně navazují. Potřebujeme nějaký čas, abychom se mentálně připravili na úkol, srovnali si myšlenky, možná si dali i šálek kávy atd. a najednou se z pětiminutového úkolu stane třicet minut našeho času. A i potom leží graf na stole a není na shop flooru.

Navíc vytváření grafů zpravidla není prováděno shop floor operátory, protože často nemají přístup k počítačům. To vede k tomu, že jsou grafy vytvářeny vzdělanějšími (a dražšími) pracovníky jako předáky, shop floor kontrolory nebo manažery. Celkově to zabere spoustu času lidem, kteří už ho tak mají málo.

Nakreslete to rukou

Řešení těchto a všechny problémů: Nakreslete grafy rukou! Nebo abych byl přesnější, vyplňujte předem připravené formuláře rukou. Má to poměrně dost výhod.

Zapojení shop flooru

První a pravděpodobně nejdůležitější věcí je, že toto může být provedeno samotnými pracovníky shop flooru. Místo toho, aby data shromažďoval management, můžou pracovníci shop flooru přidat bod do grafu nebo číslo do tabulky sami nebo vyznačit zvýrazňovačem červený/žlutý/zelený proces.

Vzhledem k tomu, že shop floor operátoři mají velký vliv na vámi měřenou výkonnost, musí dávat pozor jak na měření, tak na jejich výkonnost. Když dokumenty vytiskne někdo jiný, musíte vynakládat dodatečnou snahu na to, abyste vaše pracovníky upozornili na stav KPI, které jsou pro vás důležité. Pokud si to musí vyplnit sami, budou se s těmito čísly muset vypořádat sami.

Jen aby bylo jasno: Samozřejmě byste měli vytisknout prázdné předem připravené formuláře. Úkolem pracovníků není kreslit osy x a y a psát popisky, ale především vyplnit co nejaktuálnější data.

Čím víc to bude aktuální, tím pravděpodobněji to bude efektivní

Když vám budou zapisovat data vaši pracovníci, budou ty data také mnohem aktuálnější. Nezáleží na tom, jaká je pracovní doba či směna, data můžou být aktualizovány kdykoliv, když tam lidé pracují. Když potom navštívíte shop floor (což se děje doufám často), uvidíte současný stav svých KPI (navíc k tomu všemu ostatnímu, co můžete vidět, když jste přímo na shop flooru).

Nicméně se vší úctou, když je uvidíte, už je příliš pozdě na to s nimi něco dělat. Ovlivnit tyto KPI ale mohou pracovníci. Když budou tyto KPI zapisovat rukou, zapojí se přímo. Budou schopni tyto KPI ovlivnit a dokonce i dřív, než vůbec budou zapsány.

Donutí vás to udělat to jednoduše

Další výhodou ručního zapisování KPI je jednoduchost. Viděl jsem spoustu KPI, které vyžadovaly dlouhé a komplexní kalkulace, které ústily jen v to, že nikdo těm KPI nerozuměl a také byly překrucovány. Podle mých zkušeností čím komplikovanější je měření výkonu, tím je méně užitečné pro určení skutečného výkonu. Obvykle není zrovna mnoho výjimek a kliček, jak udělat, aby vaše KPI vypadaly lépe.

Například nevěřím OEE, ukazatelům výkonnosti dodávek, cenovým kalkulacím a dalším. Nechápejte mě špatně, bylo by skvělé tyto hodnoty mít. Občas si je vypočítám sám, pokud je potřebuji pro projekt. Ale nepoužívám zbytečně složité KPI bez znalosti toho, jak jsou počítány.

Pokud ale shop floor operátoři musejí zapisovat čísla, donutí vás udělat to jednoduché. Jakékoliv složité výpočty se na shop flooru obvykle ztratí. Namísto toho musí být vaše KPI založeny na jednoduchých věcech, které například mohou být spočítány. Na shop flooru (obvykle) věřím vyrobenému množství, času práce, docházce zaměstnanců a dalším takovýmto ukazatelům, které jsou jednoduché a snadné.

Žádný ztracený čas „zkrášlováním“

Nakonec to šetří čas managementu a dalším pracovníkům. Nemusíte tisknout ty samé grafy stále a stále dokola s jedním přidaným bodem týdně (špatné) nebo denně (ještě horší).

Jak jsem zmínil výše, aktualizace a tisk nemusí být ve skutečnosti zase tak špatné, ale budou vás vyrušovat od ostatních důležitějších úkolů. Celkově se jednoduchý pětiminutový tisk může proměnit ve třicet minut ztraceného času. Pokud zadáte úkol shop floor pracovníkům, můžete pracovat bez dalších vyrušení (předpokládám, že už vás ruší dost jiných věcí).

Příležitosti, kdy mohou být více vhodná tištěná data

Pokud bych to měl shrnout, snažte se používat rukou psaná KPI na shop flooru jak jen to jde. Ale existuje několik případů, kdy je lepší si je vytisknout. Většina z nich je poměrně zřejmá:

Váš nadřízený chce pěkný tištěný graf: Nebo abych to formuloval jinak, váš nadřízený nepovýší pracovníky nebo jim nepřidá, když nemají pěkné tištěné grafy. Pokud si musíte vybrat mezi rukou psanými daty a vaší kariérou, rozhodně si vyberte kariéru. Byli byste překvapeni, jak často nepatrné detaily umožní nebo zničí kariéru.

Informace, které jsou potřeba často a které jsou potřeba, aby proces fungoval. Například když skladujete materiál na poličce, umístění nesmí být napsáno rukou. Chyby se stávají a s mnoha takovými lokacemi byste často hledali materiál. V takových případech jsou čtečky nebo RFID štítky mnohem spolehlivější metodou.

Informace, které jsou jen zřídka měněny, jako například pracovní instrukce. Samozřejmě se mění – měly by se měnit, ale ne každý den.

Data vyžadovaná zákonem: Pokud zákon, který se vztahuje na váš závod, vyžaduje určitá data nebo informace, je lepší je vytisknout.

Bezpečnostní pokyny a varování nebo nařízení o kvalitě (ale ne KPI ohledně bezpečnosti): Varovné nálepky musí být viditelné. Ze zřejmých důvodů prosím nepoužívejte ručně psanou ceduli Bezpečnostní východ nebo varovné nálepky o jedovatosti. Podobné je například pokud se vám blokuje sklad, ačkoliv důvod může být napsaný rukou na viditelném (zpravidla červeném) štítku. KPI ohledně bezpečnosti a kvality mohou být psány rukou. To zahrnuje například měsíční nehodovost (doufejme nulová) nebo denní zmetkovitost (také doufejme nulová, ale kdybych si měl vybrat, tak radši žádné nehody).

V každém případě, zkuste používat ručně psaná data na shop flooru kdykoliv je to možné. Doufám, že tento článek byl pro vás užitečný. Teď můžete jít a zlepšovat vaše procesy!

 

Přeloženo z příspěvku: The Advantage of Handwritten Data on the Shop Floor
Autor: Prof. Dr. Christoph Roser

 

Přeložil: David Krejčí

Christoph Roser je profesor výrobního managementu na Karlsruhe University of Applied Sciences. Jako autor zakládá na mnohaletých zkušenostech implementace, výzkumu a výuky štíhlé výroby. Věnoval se 5 let výzkumu a práci pro Toyotu v Japonsku.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

devět − 5 =