V posledních letech jsem mluvil s mnoha lidmi, kteří se tak nějak nechali zmást Leanem. Ve většině případů jistá deziluze z Leanu nevede k opuštění celého Leanu a myšlení s tím spojeného, ale k výraznému potlačení nadšení do Leanu, čímž omezuje rozsah jeho využívání v praxi. Deziluze výrazně snižuje zapálenost pro Lean a zlepšování procesů. Většina lidí se s tím v průběhu své kariéry minimálně jednou setká.
Na základě několika rozhovorů, během kterých se často opakovala některá témata, která vedla k deziluzi z Leanu, jsem sestavil zákony deziluze v Leanu:
- Většina věcí se nemění.
- Výsledků, které splňují očekávání, se dosahuje náhodou.
- Všechno nové se stane součástí toho starého.
- Když máte málo možností, rychle některou odsouhlasíte; když potřebujete rychle něco odsouhlasit, stačí vám vybírat z mála.
- Jednomyslnost plodí omezenost.
- Nadměrné ovlivňování procesu vede k nedostatečným výsledkům.
- Nezdravý a chorobný marketing vede k tragédiím.
I já sám při své práci se potýkám s těmito stejnými problémy, stejně jako ti, se kterými jsem o tom mluvil. Za celých 30 let jsem potkal snad pouze jednoho manažera, který byl nadšeným příznivcem Leanu a výrobního systému společnosti Toyota. Všichni ostatní se o Lean zajímali a starali podstatně méně. Celkem dobře tedy vím, s čím se lidé při své práci potýkají. Avšak jen proto, že lidé v deziluzi z Leanu nemají v podnicích dostatečnou podporu ještě neznamená, že by měli polevit. Osobně takovým lidem, a obecně proti uvedeným zákonům deziluze, doporučuji následující:
- Nepřestaňte přemýšlet o nových nápadech
- Zkoušejte to dál (dle PDCA)
- Udělejte tolik, kolik jen můžete, vzhledem k daným okolnostem
- A pochopte, proti čemu stojíte a bojujete
Takhle to dělám já a věřím, že to bude fungovat i u vás.
Když vám chybí štěstí, je jakýkoli pokrok vždy mnohem obtížnější, než bychom si dokázali představit. Nicméně to, že někdo proti něčemu stojí a bojuje s tím, by mělo stimulovat lidskou kreativitu a vynalézavost, aby bylo možné dosáhnout pokroku i přes všechny překážky. Lean nemůže fungovat bez osobního zapojení lidí. Když v organizaci postrádáte ve velké míře zapálenost a zapojení lidí, pak bude Lean upadat a všechny investice ve formě úsilí, času a peněz, které jste doposud Leanu obětovali, přijdou nazmar.
Přeloženo z příspěvku: The Seven Laws of Lean Disillusionment
Autor: Bob Emiliani
Přeložil: Pavel Ondra